AMBASSADEN

  2013-02-14 / 18:54:00 / Förberedelser /
Tänkte skriva ett inlägg om när jag va på amerikanska ambassaden för att ansöka om ett visum!
 
So here we go, jag hade tid på ambassaden klockan 08.30 men tog bussen(69:an mot blockhusudden) klockan fem i åtta från Nordplan så jag va på ambassaden vid 08.00, alltså en halvtimme innan. Redan då var det en ganska lång kö, så jag ställde mig längst bak i den och stod där i 30-40 minuter ungefär sen fick man gå fram till ett litet hus, innan jag fick komma in fick jag ge en kille(som var svensk) mitt pass(egentligen ska man visa sina skosulor också men jag gjorde inte det, tror att han glömde). Men i alla fall, när jag kom in i det lilla huset fick jag gå igenom en säkerhetskontroll precis som på en flygplats, när jag hade gjort det så lämnade jag in min mobil och fick en lapp så att jag kunde få tillbaka den sen.
 
Gick in i ett annat hus, fick en nummerlapp och när det var min tur lämnade jag alla mina papper till en tjej i en lucka. Sen fick jag sätta mig ner igen, sen kallade dom upp mitt namn och jag gick till en annan lucka där jag lämnade fingeravtryck sen gick jag och satt mig och väntade igen sen blev det min tur att ha intervjun. Gick fram till en annan lucka där frågade en amerikansk tjej var jag skulle bo, hur familjen såg ut och om jag hade barnerfarenhet. Sen var det färdigt.
Allt som allt tog det cirka 2 1/2 timme så jag tror nog att jag hade ganska tur med tiden, har hört några som varit där i upp till 4 timmar.
 
TIPS:
- Tänk på att ta alla papper med dig. När jag va där så var där en tjej som hade glömt något och hade två timmar på sig att komma tillbaka(man har till 11.30 samma dag att komma tillbaka)
- Klä dig efter väder(låter som en lärare haha) för du får stå ute en stund
- Där är en TV i väntrummet men ta med dig en tidning eller något om du måste vänta länge.
 
Och en sak till, va INTE nervösa. Jag själv var jätte nervös att jag inte hade allt med mig och att jag inte skulle bli godkänd, men det va inga problem. Se bara till att ha alla papper med dig så löser sig allt.
 



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

design av: joannalicious